Minden szurkoló számára talán az átigazolási időszak nagyobb izgalmat okoz, mint maga a bajnoki idény. Július és augusztus a fanatikusoknak igazi reményekkel teli időszak. Minden szurkoló bízik abban, hogy imádott csapata talán igazol néhány sztárjátékost és a soron következő bajnokságban végre összejöhet a nagy álom, a bajnoki cím. Azonban kevesen gondolnak bele, hogy az átigazolási időszak kőkemény üzlet a csapatok számára. Ez hatványozottan igaz a volt szocialista államok területén működő klubokra. Mivel hosszú évek során az állam, nagy állami vállalatok és szervezetek finanszírozták a csapatokat, nem voltak rászorulva az üzleties szemléletre, ami napjainkban nagyon megbosszulja önmagát.
Gareth Bale 91 milliójába került a Real Madridnak
Egyes országok csapatai különböző stratégiákat alkalmaznak a pénzhiány enyhítésére. Csehországban az infrastruktúrát fejlesztették és az utánpótlást megreformálták. Ennek okozata, hogy több a néző, a csapatokban túlnyomórészt cseh fiatalok játszanak és a legjobbakat komoly összegért tudják értékesíteni topligák csapatainak. Romániában és Ukrajnában úgymond „kiskirályok” töltik fel a csapatok kasszáját vagyonukkal. Szlovákiában hozzánk hasonlóan az állam vállal szerepet stadionépítő program keretében.
Romániában és Ukrajnában a „felső tízezer” szerepvállalása miatt a klubok biztos anyagi háttérrel rendelkeznek, azonban a cseh, szlovák, szerb és magyar csapatok anyagi lehetőségei korlátozott, ezért a szakmai és gazdasági siker érdekében más területen kell kimagaslóan teljesíteni. A cseh Viktoria Plzen például a cseh bajnokság legjobb játékosait összegyűjtötte, akikkel évről évre BL vagy EL csoportkört elérik, ezzel hatalmas összegeket szerezvén az UEFA-tól. A szlovák Slovan Bratislava az ország legnagyobb tehetségeit megszerzi, majd játékos ügynökökön keresztül külföldre értékesítik. Ezzel ellentétben Magyarországon a sportszakmai sikerek hiánya még hagyján, de az már nehezen emészthető, hogy az elmúlt 3 évben mindössze Lázár Pált és Simon Ádámot sikerült külföldre eladni, arról nem is beszélve, hogy azóta mindketten hazatértek. Gazdaságilag ez nem is probléma, mert legalább a Videoton és a Haladás anyagilag jól járt.
Közös cél Szerbiában
Valamit nagyon tudnak Szerbiában. 2 és fél millió lakossal kevesebben vannak, nincs akadémia rendszer, de van akarat és közös érdek. Ahogy korábban Filipovics Vladan említette, Szerbiában a szövetségi kapitány, a vezetőedző és a játékos ügynök közösen, egy ügy érdekében dolgozik. Ez a cél a minél fiatalabban, reális áron minél több szerb tehetséget külföldre eladni. A csapatok vezetőedzői korán a mélyvízbe dobják a fiatalokat, a szövetségi kapitány kis túlzással 10 felnőtt meccs után meghívót küld a válogatottba, majd a kiváló kapcsolati tőkével rendelkező játékos ügynökök hatalmas összegekért cserébe már viszik is külföldre a tehetségeket.
FK Partizan Belgrád
A belgrádi Partizán igazi nagyágyú, ha a játékosok eladását vesszük alapul. A transfermarkt.de információi alapján most nyáron 20,6 millió € (!!!) bevétele származik játékos eladásból. Ez magyar szinten hatalmas összeg, 4-5 NB1-es klub teljes évi költségvetése. Érdemes az elmúlt 10 év statisztikáira is egy pillantást venni. A belgrádiak 101 millió € értékben adtak el játékosokat, ami a Magyar Labdarúgás Fórumán elhangzottak alapján az összes NB1-es csapat éves költségvetésnek duplája. Amennyiben a városi ősi rivális Crvena Zvezda 71 millió € eladását is hozzáadjuk a Partizan eladási statisztikáihoz, elmondhatjuk, hogy a két belgrádi klub 10 év alatt nagyobb értékben adott el játékosokat, mint ami a teljes magyar labdarúgás éves költségvetése TAO támogatással kiegészítve (kb 34 milliárd Ft, 125 millió €).
2003-2013 között befolyt összegek játékos eladásból
Siker kulcsa: LIAN Sports ügynökség
A Németországban bejegyzett ügynökséget a korábbi Partizan Belgrád kapus, Nikola Damjanac alapította. Kapus létére gyakran váltogatta klubjait, de pont ezért ilyen jó ügynök, mert ennek köszönhetően labdarúgó évei alatt rengeteg kapcsolatot alakított ki különböző országokban. Életére nagy hatással volt a Partizanban eltöltött 3 év, amely manapság teljesen összekötődött munkájával kapcsolatban. Az ügynökség és a klub közötti közös munka gyümölcse az idei nyári átigazolási szezonban teljesedett ki, hiszen a belgrádiak 6 játékosát adták el nyugati kluboknak, ezzel 13 millió € bevételhez segítve a fekete-fehéreket.
Szerb tulajdonban lévő ügynökségek versenye
Ami a szerb játékosok külföldre igazolásában segédkező játékos ügynökségek versenyét illeti, az elmúlt 5 esztendőben magasan a LIAN Sports ügynökség érte el a legnagyobb sikereket. Hazánk ebben a kategóriában is lemaradt, de az igazsághoz hozzá tartozik, hogy az országunkban dolgozó játékos ügynökök tették a legtöbbet a magyar labdarúgásért az elmúlt években. A teljesség igénye nélkül Filipovics Vladan, Paunoch Péter vagy Vörösbaranyi József munkássága is megbecsülendő.
Filipovics Vladan több válogatott labdarúgó ügynöke